Mengantuk tahap gaban .

OK , aku mengantuk yee . harap faham . hahaaa . Aku kat mana-mana pun boley mengantukk tak kiraa lah kat Kelas ke, shopping complex ker etc. tak paham akuu . hissshh -.- . Antaraa tempat-2 yang sering aku rasa mengantuk :-



 Mengantuk ketika dalam kelas/belajar , 


mengantuk ketika di dalam kereta,


 mengantuk ketika berjalan *aikk , kadang-2 okay. 
bahaya kan . 



mengantuk ketikaaa waktu malam 
*sudah semestinyaa lah kann . laala .


*if aku listkan , maunyaa penuh page aku nie , so aku listkan yang manee aku rasee tiap2 harii terjadiii ye :)

So, kat bawah nie ade sikit tips lah kan , yang aku copy dari blogger someone ni :

JADI BAGAIMANA MENGATASI MENGANTUK?

1. Dapatkan tidur yang cukup. Berapa jam? 5 jam semalam sudah memadai - dari jam 12.30 tengah malam hingga 5.30 pagi. Tetapi anda sering tidur hingga 8 jam. Ini bermakna anda kerugian 3 jam sehari (1/8 hari). Jika anda berusia 24 tahun ini bermakna anda telah kerugian 3 tahun!- dahsyat kann :)

2. Jika anda terlalu letih dan memerlukan penumpuan di sebelah petang, tidurlah 30 - 45 minit sebelum waktu Zohor (tidur Qailullah - ini sunah Rasulullah SAW). 1 jam tidur Qailullah menyamai 3 jam tidur malam.


3. Sebaik anda mula mengantuk, terus lakukan kerja sokongan. Contoh kerja sokongan:
 a) Mencari rujukan.
 b) Menyusun fail atau data.
 c) Bangun dan berkomunikasi sebentar dengan kawan atau rakan sejawat.
 d) Mencari bahan dari Internet

4. Buat secawan kopi panas.

5. Berwuduk dengan memasang niat untuk menghalau syaitan.

6. Buat senaman setempat untuk meregangkan otot-otot yang letih seperti:
 a) Meramas dan menggerakkan jari tangan dan kaki.
 b) Menggerakkan bahu dan leher.
 c) Meregangkan lengan.


 act , tadee mud sebenarnya nak update blog nie . cuma tangan akuu nie gataii nak menaip. AlammakkxS . kantoiii . *ape yang kantoii pun akuu tak tauu


tapi kann aku ade lah terbaca sikit kan pasal orang yang selalu mengatuk pada sinag hari, macam aku lah nie kann . hahaaa XD. katanya, mengantuk ni disebabkan terdapat penyakit saraf yang dinamakan Kleine-Levin Syndrome(PLS) yang memerlukan rawatan khas kerana penghidapnya akan mengalamu masalah mengantuk secara melampau. OMG(!) Pesakit PLS ini hanya akan bangun untuk ke bilir air dan makan sahaja. *Aku takdelah sampai macam nie kann . tahap serious niee . Hypersomnia juga tanda-2 bagi masalah yang lain seperti Narcolepsy or sleep apnea. Narcolepsy ni ialah masalah mengantuk yang dihadapi oleh seseorang akibat kerosakkan saraf di otaknya akibat kekurangan protein hypocretin. Manakala Sleep apnea pulaa, keadaan dimana seseorang itu berdengkur ketika tidur di waktu malam, sehingga menyebabkan pernafasannya terhenti untuk beberapa saat :) , takut kannn . manalah tau kan , tetibaaa tak boleh bernafas teruss . if korang nak tau maklumat yang selebihnya, korang g je kat link niee : http://drzubaidi.com/blog/?p=1850 . OK . korang mestii cakap aku nii ntah papee kannn, kann ? haaa, aku memang sukaa melalut..hmm,banyak kerjaa nie , ade masa aku update lagii yee ,okbaiiii XD

No comments:

follow here (:

:: My History ::

>
Daisypath Anniversary tickers
>
Daisypath Anniversary tickers
>
Daisypath Happy Birthday tickers
Pucca In Love